Het is hier fantastisch!!!!!! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sharon Schravemade - WaarBenJij.nu Het is hier fantastisch!!!!!! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sharon Schravemade - WaarBenJij.nu

Het is hier fantastisch!!!!!!

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

08 Juni 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Wat een fenomenale dag vandaag zeg. Te veel om eigenlijk te bevatten. Vanochtend ging al vroeg de wekker (05.30 uur), nou ja de moskee die in de buurt ligt ging al een uurtje eerder, gelukkig vielen we daarna gelijk weer in slaap. Om 06.00 uur stipt stonden we buiten en werden we door onze chauffeur naar de ingang van de Borobudur gebracht die om de hoek van het hotel is. Eerst loop je een parkje door en voor je het weet ligt er een immens bouwwerk voor je. Geweldig! Het was nog niet al te druk op dat vroege tijdstip, dus we konden rustig rondlopen, tot bovenaan de top. Daar waren verschillende schoolklasjes en wij waren interessanter dan de Borobudur. Overal werd gevraagd of we op de foto wilde, wat we natuurlijk hebben gedaan. Om vervolgens te genieten van het geweldige uitzicht en langzaam terug naar beneden te lopen.

Het is de grootste boeddhistische tempel ter wereld, gebouwd rond het jaar 800 en beschrijft de verlichting van Boeddha. Er zijn 6 vierkanten lagen en daar bovenop 3 ronde. Je begin onderaan als mens en wanneer je bij de bovenste laag bent, heb je het Walhala bereikt. Dit is waar de laatste massieve stoepa voor staat, je heb alles wat je nodig hebt en dat is niets. Overal waar je kijkt zie je afbeeldingen uitgehouwen in de rotsen en beelden. Heel indrukwekkend.

Hierna uitchecken in het hotel en door naar Jogyakarta voordat het Sultanspaleis of Kraton dicht gaat. Weer een hoogtepunt zeg. Heel bijzonder om bij de koning in zijn ´tuin´ te lopen. Hij woont er namelijk gewoon met zijn vrouw. Hij in zijn eigen verblijf en wanneer hij er zin in heeft loopt hij naar het vrouwenverblijf. De kinderen worden ook apart ´gehouden´ de meisjes in het vrouwenverblijf en de jongens in een apart jongensverblijf. Nu heeft deze koning maar 1 vrouw en 5 dochter die allemaal al getrouwd zijn. De Javanen zijn nu erg benieuwd wat er gaat gebeuren, aangezien alleen een zoon de kroon kan overnemen. We moesten een gids mee en dit was wel leuk, maar geen echte toegevoegde waarde. Wel een schat van een vrouw die overal de tijd voor nam. Vooral de 9e koning Henry is nog steeds heel geliefd en het grootste deel van het bezoek was dan ook door het museum wat speciaal voor hem is opgericht. Het is een prachtig paleis die je gezien moet hebben!

Daarna weer hup in het busje en op naar de Prambanan, iets waar ik al heel lang naar uit heb gekeken. Dit Hindoeïstische complex ligt ten oosten van Jogyakarta en vond ik nog indrukwekkender dan de Borobudur. Hoewel een groot deel letterlijk nog in puin ligt, staan de drie hoofdtempels, de tempels van de rijdieren en nog wat kleine tempels overeind. Je mag er zelfs naar binnen en ook hier is het uitzicht weer geweldig. Veel minder druk dan de Borobudur, maar weer foto foto. De hoofdtempel is gewijd aan Shiva, naast haar tempel staan die van Brahma en Vishnoe. Precies voor hun tempels staat een tempel gewijd aan hun rijdieren stier, gans en adelaar. De bewerking aan de buitenkant van de tempels is werkelijk geweldig. Wat een indrukwekkend complex moet het zijn geweest zeg! Hier hadden we nog uren kunnen rond lopen, maar helaas liet de tijd dat niet toe. Ik ga zeker nog een keertje terug!

Hup de bus weer in om richting Jogyakarta te rijden, in te checken en even op te frissen. En een half uur later stonden we weer buiten om richting Dusun Kalireso te rijden om te eten bij de locals. Er was heerlijk Javaans voor ons gekookt en de gastvrijheid was top. Het bier vloeide rijkelijk, je glas was nog niet leeg of er werd bijgeschonken. Het is een wonder dag ik nog redelijk kan typen. De omgeving was echt prachtig en ze hopen dit met meer mensen te kunnen delen. Nou daar gaan we voor zorgen. Echt een top ervaring om mee te maken.

Nu weer terug in het hotel en klaar om naar bed te gaan. Morgen worden we om 07.00 uur opgehaald om te gaan fietsen langs dorpjes, rijstvelden en gewassen. Voel weer een bijzondere dag aankomen. Weltrusten allemaal.

P.s mochten jullie je afvragen waarom de locatie nog steeds op Zwaag staat, het internet in het hotel is niet al te best. Wanneer ik het probeer aan te passen valt het internet uit, oeps :-) Foto´s volgen daarom nog.

• 09 Juni 2015 - 06:59

Violet :

Wat super om te lezen! Klinkt allemaal heel erg mooi en indrukkend, zoals jij zegt. Fijn joh, dat je zo geniet, is je gegund :) Heel veel plezier en tot het volgende verslag!!!

• 09 Juni 2015 - 09:28

Ria Vermeulen:

Geweldig jongens. Geniet ervan hoor. En nog heel veel plezier . Met de beestjes gaat het heel goed.