We worden kunstzinnig - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sharon Schravemade - WaarBenJij.nu We worden kunstzinnig - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sharon Schravemade - WaarBenJij.nu

We worden kunstzinnig

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

17 Juni 2015 | Indonesië, Ubud

Met pijn in ons hart verlaten we vandaag het mooie Munduk Moding Plantation hotel. Het was echt een geweldig hotel waar we zeker nog een keer terug gaan komen. Vandaag gaan we via een mooie dagtocht naar Ubud, een kunstenaarsstadje wat meer naar het zuiden, rijden. We beginnen met een stop bij de beroemde rijstvelden van Bali bij Jatiluwih. Na ongeveer 2 uur rijden komen we hier aan en ze zijn inderdaad geweldig om te zien. We hebben op Java rijstvelden gezien, maar dit is inderdaad van een ander kaliber. We kunnen een korte wandeling langs de velden maken en ongeveer 20 minuten en 200 foto’s later zijn we weer bij onze chauffeur. Een goed begin weer van de dag.

Omdat we een eigen chauffeur hebben, kunnen we onze dag zelf indelen. Hij heeft een mooi kaartje met de bezienswaardigheden, dus we kunnen kijken wat we willen doen. Op weg naar Ubud zit een vlindertuin, daar moeten we stoppen. Het blijkt een best grote tuin te zijn met vlinders in alle kleuren en maten. Ze hebben zelfs een apart gedeelte waar de poppen hangen en vlinders die vandaag zijn ‘uitgekomen’. Er zitten me een paar joekels bij zeg! Of we ze even vast wilde houden, nou nee bedankt, ze waren me iets te groot. Het is heerlijk koel daar onder de bomen en met de waterpartijen. Nog even door het kleine museum met opgezeten vlinders en kevers en toen was het wel weer mooi geweest.

Langs de zuidkust ligt nog een bijzondere tempel, Tanah Lot. Met vloed ligt de tempel in zee en met eb kan je erheen lopen. De tempel zelf is afgesloten voor publiek, ondanks dat zeker een bezoekje waard. Het is een klein uurtje rijden en ondertussen al etenstijd. De chauffeur weet een leuk restaurant vlakbij de tempel, dus hij brengt ons daar heen. Het uitzicht op zee was prachtig, het eten viel tegen. Alleen een hoofdgerecht maar genomen en snel naar de tempel. Onderweg kom je ook nog een paar tempels tegen, Tanah Lot is wel de mooiste van het stel. We hadden het geluk dat er net een progressie bij de tempel is, dus wat mooie kiekjes kunnen maken. Ook was het nog eb, dus we konden naar de tempel lopen en mooie foto’s ervan nemen. Natuurlijk met nog minimaal 400 andere toeristen.

Op weg naar het hotel zijn we nog via een galerie gereden met typisch Balinees schilderwerk. Er waren twee artiesten bezig met nieuwe werken. Binnen hingen prachtige stukken die al klaar waren van traditionele en moderne Balinese schilderkunst. Er zaten hele mooie stukken bij, helaas waren ze te groot voor in de koffer. Er liep iemand mee die wat uitleg gaf en natuurlijk in de hoop dat je wat zou kopen. Er zat niets voor ons bij (wat in de koffer zou passen) dus op naar het hotel.

Ongeveer 30 minuten lopen buiten het centrum van Ubud (hebben we vanavond getimed) ligt het hotel. En wat een plaatje weer. Oké het is niet zo mooi als gisteren, dat hotel is heel moeilijk te overtreffen, maar zeker erg leuk. Het zijn weer kleine huisjes die letterlijk tussen rijstvelden liggen. Het is best een groot complex met 3 zwembaden, restaurant, tennisbaan en souvenirwinkel. Door de bouw oogt het niet zo gelukkig. De kamer is mooi ruim met een terras voor het huisje waar je lekker kunt zitten om van het uitzicht te genieten. Maar in ons hart missen we Munduk toch een beetje….