Genoeg geluierd - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sharon Schravemade - WaarBenJij.nu Genoeg geluierd - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sharon Schravemade - WaarBenJij.nu

Genoeg geluierd

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

18 Juni 2015 | Indonesië, Ubud

Vanochtend ging de wekker weer vroeg. Tussen 8 en half 9 werden we opgehaald voor weer een fietstocht. Dit keer vanaf Mount Batur via rijstvelden en dorpjes naar beneden. Een tocht op mountainbikes dit keer en geen gewone fietsen.

Rond half 9 rijdt het busje voor en daarna halen we nog 2 andere Amerikaanse dames op. We worden naar een restaurant gebracht met schitterend uitzicht op Mount Batur voor een kopje thee en een versnapering (gebakken banaan). Ook sluit hier onze gids zich bij ons aan. Na de thee stappen we weer in het busje en worden we in ongeveer 10 minuten naar het startpunt gebracht. Onderweg wordt gevraagd of we ervaring met fietsen hebben en 1 van de dames blijkt bijna nooit te fietsen. Dat wordt lachen!

Na het uitzoeken van een fiets, opzetten van een helm (die veel te groot is, maar ze zijn allemaal 1 maat), de handschoenen te hebben aangetrokken en instructies hoe de fietsen werken, gaan we op pad. Het is voornamelijk de berg af, dus veel hoef je niet te doen. De dame die nooit fietst zit voor me en gaat de berg af vol in de rem....... Het zal een lange 25 km worden op deze manier. De eerst bocht vlieg ze ook nog eens bijna uit, lag ze bijna tussen de rijstvelden :-). Ik hou maar voldoende afstand, anders ga ik straks dwars door haar heen.

De eerste stop die we maken is bij een prachtige tempel. Hier legt de gids uit dat er 4 verschillende tempel soorten zijn: De huistempel, dorpstempel, publieke tempel en het laatste soort is ons helaas ontschoten. Na wat foto's en het verwisselen van een zadel (mevrouw die niet kon fietsen kreeg last van haar billen), gaan de 2 dames voorop. Hopelijk gaat het tempo nu iets omhoog.

Stop nummer 2 is bij een typisch Balinese tuin volgens onze gids. Het blijkt een soort mini plantage te zijn met natuurlijk de Luwak koffie, de duurste koffiesoort op Bali. Besjes van de koffieplant worden door een civetkat opgegeten. Hierna worden de boontjes uitgepoept en hier wordt koffie van gemaakt. Jam jam... We lopen wat rond, zien de cevitkatten in een kooitje liggen slapen en mogen natuurlijk wat proefen. Niet de Luwak koffie, daarvoor moet je extra betalen. Gelukkig zit er ook thee tussen, aangezien we beide geen koffiedrinkers zijn.

Van de beide dames mogen wij nu voorop en kan het tempo nog wat omhoog. We hobbelen heerlijk de berg af langs dorpjes, gewassen en rijstvelden. Bij 1 van deze velden maken we een stop om te kijken hoe er geoogst wordt. We hebben dit al op Java gezien, dus we lopen wat rond niet echt luisterend naar de uitleg.

De laatste stop van de tour is bij iemand thuis om een huistempel te bekijken en te zien hoe een typisch Balinees huis eruit ziet. Het blijkt dat er verschillende gebouwen op het terrein zijn. Een huisje voor de oudste van het gezelschap, een huisje waar ceremonies worden gehouden, een huisje waar de vrijgezellen wonen en een huisje waar het gezin met de kinderen woont. Het is een prachtig terrein met een geweldige huistempel. Duidelijk mensen die het niet slecht hebben.

Na deze stop blijkt het nog slechts 10 minuten naar het eindpunt van de rit te zijn. En 2 uur later leveren we onze fietsen weer in en worden we naar het restaurant gebracht voor een welverdiende lunch. Het eten is oke en we praten nog wat na met de Amerikaanse dames. Het is ondertussen al 2 uur en we denken dat het nog een uurtje rijden is naar het hotel, dus willen snel weg. Blijkt dat we al in Ubud zijn, slechts 10 minuten van ons hotel af. Dan blijkt toch wel weer hoe klein Bali eigenlijk is.

Vandaag staat ook nog een inspectie van een hotel op het programma. Dit hotel blijkt een uur lopen van ons hotel te liggen. Na ons opgefrist te hebben, gaan we op pad. Iedere 5 minuten wordt ' Taxi, taxi' geroepen, maar we kunnen wel wat beweging gebruiken, dus lopen lekker door. We kiezen voor een andere route dan die we gisteren hebben gelopen en dan kom je toch weer leuke nieuwe dingen tegen. Zo hebben we even een stop gemaakt bij een sportkleding outlet (Richard) en de grote souvenirs markt van Ubud (Sharon). Het was een heerlijke wandeling naar het andere hotel.

En dan moet je natuurlijk ook dat hele stuk weer terug :-) We besluiten weer een andere route te nemen en komen hierdoor langs Monkey forest, het heilige apenbos van Ubud. Aangezien de apen best agressief blijken te zijn, lopen we er alleen langs. Dan zie je er ook trouwens genoeg. Ze lopen gewoon voor het park rond, rennen achter elkaar aan en zitten boven je hoofd in de bomen. Heel schattig om te zien, vanaf een afstandje. Hierna weer door, want we hebben honger! We lopen naar café Lotus, een restaurant direct voor een tempel waar iedere avond een typisch Balinese dans wordt uitgevoerd. We zijn wat vroeg, dus eten lekker rustig zodat we een deel kunnen zien. Het is van een flinke afstand, maar het meeste krijg je wel mee. Na een half uur hebben we genoeg gezien en gaan we richting hotel. Het is weer een lange en ontzettend leuke dag geweest.